Obaly z hub. Česká firma přináší do výroby inovativní technologie
Obaly z hub. Česká firma přináší do výroby inovativní technologie

Z celosvětové spotřeby plastů se zhruba 40 % použije na výrobu obalů. Drtivá většina se vyrábí z fosilních zdrojů a tyto materiály nejsou zpravidla biologicky rozložitelné. Těžba zdrojů, stejně jako nakládání s plastovými odpady silně zatěžují životní prostředí.
Inovativní obalová řešení nabízí česká společnost Myco, která se zabývá výrobou obalů z houbového mycelia. Při výrobě využívá odpad z přírodních materiálů a obaly lze po skončení jejich životnosti kompostovat. V blízké budoucnosti by význam rozložitelných materiálů v obalovém sektoru mohl výrazně narůstat, čímž by se snížila nadměrná environmentální stopa tohoto odvětví.
Na možnosti i limity této technologie jsme se zeptali zakladatele společnosti Myco Davida Minaříka.
První otázka, která člověka napadne, je, kde se vzal nápad vyrábět inovativní řešení pro obalové materiály? Máte v této oblasti vzdělání? Nebo jste na to šli „od lesa?“
Nápad vyrábět inovativní řešení pro obalové materiály vznikl z mého zájmu o dřevokazné houby, který se ve mně probudil během procházek lesem s manželkou. Můj umělecký instinkt tvořit něco rukama se spojil s fascinací mykologií. Ačkoliv jsem vystudoval malířství na Královské akademii v Kodani, právě zájem o houby mě přivedl k vývoji materiálů na bázi houbového mycelia. První experimenty jsem prováděl doma v koupelně. Společnost tak vznikla tak trochu „od lesa“ – spojením umění a přírody.
Společnost Myco začínala jako startup, navenek to působilo, že jste hodně orientovaní na výzkum a vývoj. Nyní se zdá, že máte již ustálené portfolio výrobků a řešení. Máte také stálou základnu odběratelů/zákazníků/investorů?
Původně jsme se zaměřovali na na míru tvarovaný čistý Myco materiál, který dnes nazýváme Myco FixPack. Dnes už máme ustálené portfolio produktů a řešení, které zahrnuje:
- Myco 4Pack – univerzální obalový systém kombinující papírové kapsle s Myco materiálem a kartonem. Tento systém získal ocenění Red Dot za design v roce 2024.
- Myco FixPack – tvarované výplně a upevnění z čistého Myco materiálu.
- Myco Go a Comfy – udržitelné aroma difuzéry s Myco materiálem jako nosičem vůní.
- Myco Fence – nosiče pachových koncentrátů pro zemědělství.
Máme stálou základnu odběratelů a zákazníků. Například společnost Camea balí do Myco 4Pack veškerou svou produkci. Mezi další zákazníky patří Meopta a Thermo Fischer Scientific. Společnost Vodafone používá naše Myco SafePads pro zasílání reklamovaných telefonů.
Co se týče investorů, v červenci 2022 jsme získali investici ve výši 14 milionů korun od Garage Angels a JIC Ventures. Naše společnost zároveň přitahuje i další investory.
Jak se k udržitelným řešením v obalovém průmyslu staví „velcí hráči?“
Velcí hráči v obalovém průmyslu dnes reagují především na dvě hlavní síly – legislativu a tlak spotřebitelů. Rostoucí regulace ze strany EU i jednotlivých států je nutí hledat alternativy k plastům a snižovat environmentální dopad obalů. Zároveň ale vnímají i změnu v chování zákazníků – lidé stále častěji sledují, jak udržitelně se značky chovají, a to se promítá do jejich nákupních rozhodnutí.
Pro mnoho velkých firem je tedy udržitelnost nejen nutností, ale i příležitostí, jak si budovat důvěru a pozitivní image. Často ale zůstávají u dílčích změn – například snižování tloušťky plastových fólií nebo přechod na recyklovatelné materiály. Skutečně systémové změny, jako je zavádění alternativních materiálů či cirkulárních modelů, přicházejí pomaleji – částečně i kvůli složitosti zavedených výrobních procesů a logistiky.
Zvažujete také vývoj aplikací pro stavebnictví? Pokud bude materiál použitý při stavbě domu například jako izolace, dá se odhadnout, jak se bude chovat za 5/10/20 let?
Ano, uvažujeme o využití našeho materiálu i ve stavebnictví – hlavně díky jeho dobrým izolačním vlastnostem.
Z mycelia dokážeme vyrábět také pevné desky, které by mohly najít uplatnění jako přírodní a udržitelná alternativa ke klasickým stavebním materiálům.
Pokud bychom myceliový materiál použili například jako izolaci při stavbě domu, hodně by záleželo na podmínkách, ve kterých by se nacházel – především na vlhkosti.
V suchém prostředí (vlhkost kolem 10–20 %) se rozkládá velmi pomalu, podobně jako vyschlé dřevo nebo papír. Vydrží tak roky, možná i desítky let, přičemž zůstává pevný a jen lehce zkřehne.
Klíčem je tedy chránit materiál před nadměrnou vlhkostí. Pokud zůstane v suchu, může si svůj tvar a vlastnosti udržet opravdu dlouho.
Používáte při výrobě aditiva? Jak probíhá hygienizace materiálu?
Materiál zvlhčujeme a přidáváme výživu (samozřejmě přírodní).
Vyvinuli jsme kontinuální linku pro výrobu substrátu, která zároveň materiál tepelně sterilizuje. Teplotou sterilizujeme i hotové výrobky během procesu sušení.
Existuje v oblasti udržitelného podnikání někdo, v ČR i ve světě, kdo Vás inspiruje? V oblasti cirkulární ekonomiky i mimo ni?
V oblasti udržitelného podnikání nás možná překvapivě neinspirují konkrétní lídři nebo značky v oblasti ekologie nebo cirkulární ekonomiky. Místo toho čerpáme inspiraci z průmyslu a výroby, kde je klíčová efektivita, škálovatelnost a důraz na kvalitu.
Například přístup firem jako je Toyota – s jejich důrazem na lean management, neustálé zlepšování a optimalizaci procesů – je pro nás mnohem relevantnější než ideologické přístupy. Věříme, že právě propojení pragmatického průmyslového myšlení s udržitelnými materiály a řešeními má šanci měnit trh skutečně funkčním způsobem.
Naším cílem je přinášet do udržitelnosti nejen dobrý záměr, ale i skutečně funkční produkty, které obstojí v reálném provozu a mají potenciál nahradit konvenční řešení v průmyslovém měřítku.
Nasbírali jste v posledních letech řadu ocenění. Těšíte se pozornosti médií. Jak tuto odezvu vnímáte? A co byste v současnosti značce Myco nejvíc přál?
Ocenění a mediální pozornost vnímám velmi pozitivně – je to pro mě potvrzení, že jdeme správným směrem a že naše technologie má smysl i potenciál.
Velkým milníkem bylo získání Red Dot Award za design našeho obalového systému Myco 4Pack v roce 2024. Díky těmto úspěchům jsme si získali větší důvěru firem a otevřely se nám nové příležitosti.
Lidé a firmy, které se zajímají o udržitelné inovace, si nás začali více všímat, což přineslo nové kontakty a spolupráce.
Naším cílem je nyní usadit se na zahraničních trzích – hlavně v Itálii, Německu a Rakousku – a postupně expandovat dál. Na vzdálenějších trzích chceme nabízet naši technologii k lokální výrobě.
Zároveň dál pracujeme na inovacích a hledáme nové možnosti využití našeho materiálu, i když hlavní fokus zůstává na obalových produktech, kde vidíme velký tržní i ekologický potenciál.
Více se dozvíte na stránkách společnosti Myco.